Marella grijpt mis nu TUI nieuwe schepen inzet voor Mein Schiff

Image

Marella Cruises krijgt een flinke tegenvaller te verwerken. Moederbedrijf TUI AG heeft bevestigd dat twee langverwachte nieuwe schepen niet aan de Britse rederij worden toegevoegd. In plaats daarvan gaan de schepen naar de Mein Schiff-vloot van TUI Cruises, waarmee de positie in de Duitstalige markt verder wordt versterkt.

Wat er is aangekondigd

Op 29 september 2025 tekenden TUI en de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri een vast contract voor de bouw van twee nieuwe InTUItion-klasse cruiseschepen. De oplevering staat gepland voor 2031 en 2032. Eerder dit jaar waren deze schepen juist aangekondigd voor Marella Cruises, wat een primeur zou zijn geweest: voor het eerst nieuwe schepen in plaats van tweedehands schepen.

De nieuwe schepen krijgen een grootte van ongeveer 160.000 brutoton per stuk en behoren daarmee tot de grootste in de vloot van TUI Cruises. Ze worden zusterschip van de Mein Schiff Relax en Mein Schiff Flow. De schepen krijgen dual-fuel motoren die zowel LNG als marine gasolie gebruiken, geavanceerde energiebesparende technologieën en volledige walstroomaansluitingen om te voldoen aan moderne milieueisen.

Volgens Fincantieri-topman Pierroberto Folgiero is het contract een bewijs van “vertrouwen en succesvolle samenwerking” met TUI en Royal Caribbean, die samen eigenaar zijn van de joint venture Mein Schiff.

Waarom Mein Schiff de schepen krijgt

De keuze laat zien dat TUI haar groeistrategie richt op de Duitstalige markt, waar de vraag naar premiumcruises sterk blijft. Mein Schiff breidt al jaren gestaag uit en heeft nog twee InTUItion-klasse schepen in bestelling die voor het einde van dit decennium in de vaart komen.

Wat dit betekent voor Marella

Marella Explorer schip aan de buitenkant

Voor Marella Cruises is het nieuws een teleurstelling. De rederij had zich voorbereid om de vloot te vernieuwen met speciaal gebouwde schepen, maar nu de bouwslots zijn verplaatst, ontbreekt een duidelijke route voor vernieuwing.

De huidige schepen blijven daardoor langer in de vaart. Het gaat om vijf schepen die bijna allemaal de 30 jaar of meer bereiken:

  • (gebouwd in 1996)
  • (1995)
  • (1996)
  • (1995)
  • (1997)

Hoewel renovaties de schepen een opfrisbeurt geven, kunnen oudere schepen moeilijk concurreren met nieuwbouw op het gebied van brandstofefficiëntie, uitstoot en moderne faciliteiten. Dit kan het voor Marella lastiger maken om jongere cruisereizigers aan te trekken en om mee te dingen met rederijen die ultramoderne schepen inzetten in de Britse markt.

Vooruitblik

TUI sluit nieuwe schepen voor Marella in de toekomst niet uit, maar de planning is onzeker. Tot die tijd zal Marella vertrouwen op renovaties en de sterke reputatie van gastvrije service en all-inclusive concepten om aantrekkelijk te blijven.

Voor vaste gasten is het nieuws misschien teleurstellend, maar Marella blijft populaire routes aanbieden in de Middellandse Zee, de Caribbean en andere bestemmingen. De grotere vraag is hoe de rederij op lange termijn in TUI’s strategie past, nu de nadruk steeds meer op de groei van Mein Schiff in Duitsland ligt.