Marella verliest nieuwe schepen nu TUI kiest voor uitbreiding van Mein Schiff

Image

Marella Cruises heeft een flinke tegenvaller te verwerken gekregen nadat moederbedrijf TUI AG heeft bevestigd dat twee langverwachte nieuwe schepen niet naar de Britse rederij gaan. In plaats daarvan worden de schepen gebouwd voor de Duitse Mein Schiff-vloot van TUI Cruises, waarmee de groep haar positie in de Duitstalige cruisemarkt verder versterkt.

Wat er is aangekondigd

Op 29 september 2025 ondertekenden TUI en de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri een definitief contract voor de bouw van twee nieuwe InTUItion-klasse schepen. De oplevering staat gepland voor 2031 en 2032. Eerder dit jaar werden deze schepen nog aangekondigd als onderdeel van de toekomstplannen van Marella Cruises – wat de eerste keer zou zijn geweest dat de rederij volledig nieuwgebouwde schepen in de vaart zou nemen in plaats van tweedehands overgenomen schepen.

De nieuwe schepen krijgen elk een bruto tonnage van ongeveer 160.000 ton, waarmee ze tot de grootste in de Mein Schiff-vloot behoren. Ze worden zusterschepen van de Mein Schiff Relax en de Mein Schiff Flow en krijgen moderne, duurzame technologieën aan boord, waaronder:

  • Dual-fuel motoren die varen op LNG en maritieme gasolie;
  • Geavanceerde energiebesparende systemen;
  • Aansluiting voor walstroom, zodat de schepen in havens emissievrij kunnen liggen.

Volgens Fincantieri-topman Pierroberto Folgiero toont het contract het vertrouwen en de succesvolle samenwerking tussen TUI, Fincantieri en Royal Caribbean, dat mede-eigenaar is van de Mein Schiff-rederij.

Waarom de schepen naar Mein Schiff gaan

De beslissing past binnen TUI’s strategie om vooral te investeren in haar sterke Duitstalige markt. Daar blijft de vraag naar premiumcruises onverminderd groot. Mein Schiff groeit al jaren gestaag en krijgt nog vóór het einde van dit decennium twee andere InTUItion-klasse schepen in de vaart.

Met deze extra bestelling verstevigt TUI zijn focus op groei in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, waar de rederij een trouwe en goed betalende doelgroep heeft.

Wat dit betekent voor Marella Cruises

Het cruiseschip Marella Explorer van Marella Cruises op zee

Voor Marella Cruises is het nieuws een teleurstelling. De Britse rederij had plannen om haar vloot te vernieuwen met speciaal gebouwde schepen, maar nu deze bouwsloten zijn toegewezen aan Mein Schiff, is er voorlopig geen zicht op nieuwbouw.

De huidige schepen van Marella blijven daardoor nog jaren in de vaart. De vloot bestaat uit schepen die in de jaren negentig zijn gebouwd, waaronder:

  • Marella Explorer (1996)
  • Marella Discovery (1995)
  • Marella Explorer 2 (1996)
  • Marella Discovery 2 (1995)
  • Marella Voyager (1997)

De meeste schepen naderen of zijn de grens van 30 jaar al gepasseerd. Hoewel ze regelmatig worden gerenoveerd, kunnen oudere schepen moeilijk concurreren met nieuwere schepen op het gebied van brandstofverbruik, emissies en moderne faciliteiten. Dat maakt het lastiger voor Marella om jongere reizigers aan te trekken of te concurreren met andere rederijen die nieuwe, geavanceerde schepen inzetten op de Britse markt.

Vooruitblik

TUI sluit niet uit dat Marella in de toekomst alsnog nieuwe schepen krijgt, maar een concrete planning is er niet. Tot die tijd blijft de rederij inzetten op moderniseringen, klantvriendelijke service en haar populaire all-inclusive concept om aantrekkelijk te blijven voor cruisereizigers.

Voor vaste gasten is het nieuws wellicht teleurstellend, maar Marella blijft aantrekkelijke routes aanbieden in onder meer de Middellandse Zee, het Caribisch gebied en Noord-Europa. De vraag is echter hoe de Britse rederij zich op lange termijn staande houdt nu TUI zijn aandacht vooral richt op de groei van Mein Schiff.