Toilet- en airco-problemen zorgen voor ongemak bij Princess-gasten

Wat een ontspannen repositioneringscruise had moeten zijn, is voor sommige gasten aan boord van de Grand Princess veranderd in een minder comfortabele reis. Door technische problemen werkten de airconditioning en zelfs sommige toiletten niet naar behoren.
De 16-daagse cruise vertrok op 15 september 2025 vanuit Los Angeles. Het schip van 107.500 bruto ton maakt hiermee de overstap van het Alaska-seizoen naar nieuwe Caribische routes vanuit San Juan. Tijdens de reis doet de Grand Princess onder andere de Mexicaanse Riviera, Costa Rica, Panama en Aruba aan, voordat ze op 1 oktober aankomt in Fort Lauderdale.
Problemen met koeling en toiletten
Toen het schip van koelere noordelijke streken naar warmere gebieden voer, kregen sommige hutten te maken met falende airconditioning. Volgens een brief die werd verspreid onder getroffen passagiers zijn aanpassingen nodig om de temperatuur in bepaalde hutten comfortabel te houden.
Tegelijkertijd kampte het schip ook met storingen in delen van het sanitairsysteem.
“Doorlopend onderhoud aan het systeem veroorzaakt tijdelijke verstoringen,” zo liet Princess Cruises weten. Technici zijn bezig om de volledige service zo snel mogelijk te herstellen.
Niet alle hutten zijn getroffen, maar de problemen zijn wijdverspreid genoeg dat het cruisemerk gasten compenseert.
Compensatie voor reizigers
Passagiers met getroffen hutten ontvangen een gedeeltelijke terugbetaling voor de dagen dat zij hinder hebben ondervonden. Belastingen, havengelden, fooien en extra’s zoals drankpakketten vallen buiten deze regeling. Het terug te betalen bedrag hangt af van de hutprijs en het aantal dagen dat de problemen hebben geduurd.
Daarnaast krijgen gasten een toekomstige cruisecredit ter waarde van 25% van de volledige reissom. Deze credit wordt na afloop van de cruise toegevoegd aan hun Captain’s Circle-account en moet worden gebruikt voor boekingen vóór 1 april 2026, met afvaarten uiterlijk op 1 april 2027.
Of deze cruisecredit voor alle gasten geldt of enkel voor de passagiers van getroffen hutten, is nog niet bevestigd.
Wanneer hoort compensatie erbij?
Hoewel veel reizigers blij zullen zijn met een vergoeding, roept dit voorval de vraag op wanneer een cruisemaatschappij verplicht is compensatie te bieden. Comfort is immers persoonlijk: waar de een 20 graden prettig vindt, ervaart een ander dit als te warm. Problemen met toiletten zijn echter duidelijk een serieuze zaak.
Het snel melden van storingen is hoe dan ook belangrijk, zodat de technische teams deze direct kunnen aanpakken. Voor de rederij staan veiligheid en comfort immers altijd voorop.
Met wat geluk zijn de problemen verholpen voordat de Grand Princess haar repositioneringscruise op 1 oktober afsluit in Florida, zodat passagiers alsnog met positieve herinneringen naar huis gaan.
Reactie